Korzyści z jogi

Joga – uwielbiana za centrowanie, redukcję stresu i łagodny trening. Ale czy wiedziałaś również, że joga może być skutecznym sposobem leczenia osteoporozy? Badania wykazały, że joga może zapobiegać, spowalniać* – a w niektórych przypadkach nawet cofać – proces utraty kości.

Osteoporoza, choroba charakteryzująca się słabymi, przerzedzającymi się kościami, która może prowadzić do złamań, dotyka około 200 milionów kobiet na całym świecie. W rzeczywistości jedna na trzy kobiety w wieku powyżej 50 lat doświadcza złamań osteoporotycznych. Klasycznymi czynnikami ryzyka osteoporozy są bycie kobietą, wiek, mała masa ciała, nadmierne picie i palenie. We wczesnym stadium choroby choroba prawdopodobnie nie spowoduje dużego bólu, ale wraz z postępem osteoporozy i kościami stają się kruche i łamliwe, ból i niepełnosprawność mogą być poważne. Powikłania występujące w wyniku osłabienia i złamania kości mogą być wyniszczające i nieodwracalne.

Jednak słabość i niezdolność do pracy związana z osteoporozą nie są zwykłą częścią procesu starzenia się. Wynika to również z braku aktywności. Dobrą strategią zapobiegawczą jest wykonywanie ćwiczeń wzmacniających kości i przestrzeganie diety zdrowej dla kości. Uprawianie jogi wydaje się być bezpiecznym i skutecznym sposobem na promowanie zdrowych kości i zapobieganie kruchości związanej z osteoporozą.

A nauka to potwierdza! Badanie pilotażowe wykonane przez dr Loren Fishman, dyrektora medycznego Manhattan Physical Medicine and Rehabilitation w Nowym Jorku, sugeruje, że gdy osoby ćwiczyły jogę przez zaledwie 10 minut dziennie przez okres dwóch lat, ich gęstość kości wzrosła.

Joga ma wiele zalet, ponieważ powoduje zarówno stres dynamiczny, gdy porusza się w pozycji i statycznych stresów, trzymając poza. Badanie Fishmana potwierdziło, że podczas utrzymywania pozycji jogi, siła rozciągająca i siła izometryczna, ściskająca (obciążająca) stymulują osteocyty (komórki znajdujące się w dojrzałej kości) do wytwarzania białek i tworzenia nowej kości. Ponadto joga stymuluje produkcję mazi stawowej, która nie tylko smaruje i odżywia stawy, ale także aktywuje chondrocyty (komórki znajdujące się w zdrowej chrząstce), aby wyłożyć nową chrząstkę.

Ale jakie pozy należy zrobić, aby uzyskać najlepsze wyniki?

Niezależnie od tego, ile jogi już ćwiczyłaś, sugerujemy rozpoczęcie od najprostszych pozycji przez pewien czas. Gdy już je opanujesz, przejdź do umiarkowanie trudnych, które wywierają większy nacisk na kości. I na koniec, jeśli czujesz się gotowa, wypróbuj klasyczne pozy. Nie daj się zastraszyć! Każdy może się uczyć, spędzając czas na podstawach.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *